2. Zvýšení dopravy
Za dnešních časů každé zlepšení života záleží na dopravě. Doprava je podmínkou hospodářského i kulturního blahobytu jednotlivců, obcí, celých krajů.
Snížení provozních nákladů slibujeme si nejvýše od zvýšení dopravy. Zvýšení dopravy docílíme tím, když dopravu přizpůsobíme úplně potřebám obyvatelstva. Za tím účelem jest nutno vychovávati obyvatelstvo k úplnému využití železnice.
Naše obyvatelstvo mnohých krajů a to hlavně krajů valašských a slovenských nevyužívá železnice téměř vůbec.mnohem více využívá železnic pokročilejší rolník hanácký. Tento se soustředil ve výrobě a vyváží své hlavní výrobky, cukrovku a ječmen, po drahách do cukrovarů a sladoven a dováží sám některé zemědělské produkty, umělá hnojiva, stroje a podobné.
Rolník ve valašských horách provozuje zemědělství zrovna na ten způsob, jako je provozoval před vybudováním železnic. Pěstuje obilniny, které se nedaří v jeho krajině. Mohl by vyráběti ovoce, mléko, mléčné výrobky, zeleninu. K tomu nedostává se mu však rychlého, levného a spolehlivého železničního spojení s velikými městy, zejména od převratu, kdy mu odpadly dodávky do blízké Vídně s velmi dobrým železničním spojením.
Aby valašský a slovenský rolník mohl se soustřediti na výrobu třeba jednoho produktu, který odpovídá vlastnostem jeho půdy a jeho vědomostem, potřebuje především rychlého a levného spojení s tržišti, kde by svoji specielní výrobu mohl výhodně prodati.
Stejné, ba ještě větší potíže má v těchto krajích při dnešní nedostatečné dopravě řemeslník a obchodník.
Jeho sousedé mají nepatrné potřeby a také nepatrné prostředky, aby kupovali jeho výrobky. Na trhy do měst dostane se jen s největšími obtížemi po špatných silnicích. Řemeslník a obchodník je na tom ještě hůře se svou existencí, nežli rolník. Těžko vyváží svou práci, své výrobky a těžko dováží materiál, z něhož vyrábí. Za těchto okolností je každé zvelebení podniků nemožností. Je odsouzen k živoření.
Z těchto krajů utíkají nejschopnější lidé, kteří se v nich zrodili, jakmile poznaly nevýhody pro svou existenci. Podnikaví lidé odjinud se v nich neusadí, aby nemuseli přemáhat těžké nevýhody osamocení.
My v našem závodě poznali jsme důležitost dopravy a naučili jsme se využíti jejích pokroků ve prospěch naší práce. Velké úspěchy naší práce, nízká cena našich výrobků a vysoké mzdy našich spolupracovníků, mají svůj základ v dobře vyřešeném problému dopravy. Té dopravy, která podává v dílnách práci až k ruce.
Těchto našich zkušeností chceme požíti k uskutečnění nejnutnější a základní potřeby obyvatelstva širokého pruhu země mezi Půchovem a Českou Třebovou: vybudování vzorné železniční dopravy, jež by je spojila se středem státu, Prahou. Jež by spojila hornaté kraje Valašska a Horního Slovenska s úrodnými nížinami Hané a Středních Čech, aby si mohly navzájem vyměniti své výrobky.
Posláním železnice, jako každého jiného podniku, je služba veřejnosti. Služba cestujícím bezpečnou, pohodlnou a rychlou dopravou. Služba rolníkům, obchodníkům a řemeslníkům, krátce podnikatelům řádnou dopravou nákladní.
Taková doprava na konec znamená výhodu spotřebitelů, neboť zlevňuje ceny a zabraňuje nedostatkům zboží. Konečně služba zaměstnancům železničního podniku dobrými příjmy, vyšší životní úrovní.
|